donderdag 15 december 2016

Deze maand een jaar geleden zat de behandeling er bijna op. Ik was net begonnen aan de bestralingen en kon niet wachten om weer aan het werk te gaan. 
Mijn haar begon al goed terug te groeien en ik verlangde er zo naar om weer 'gewoon' te zijn. 
Nu is het allemaal al een jaar geleden en ik zie er terug gewoon uit, mijn leven is terug wat het was. Alleen kan ik nu zeggen, ik heb kanker gehad. 

Toch verandert kanker een mens. Nooit meer zal ik nog denken 'och het zal wel niets zijn' 'dat doen we volgend jaar wel' 'misschien'

Daarom ben ik ook van werk verandert. 
Al lag er voor mij een mooie professionele carrière in het verschiet als oncologische verpleegkundige in het enige protoncentrum van het land. 
Prestige en carrière betekenen niets op persoonlijk vlak. Ik wil gelukkig zijn met wat ik doe. En van oncologie werd ik niet meer gelukkig. Ik werk nu als verpleegkundige in het slaaplabo. Een technisch beroep met een heel andere patientenpopulatie. Mijn huidige job laat me ook toe om na te denken over wat ik echt wil. Creatief zijn, mensen inspireren, doen wat ik graag doe. Langzaam maar zeker bouw ik aan mijn eigen label 'bloom' (www.facebook.com/yourtimetobloom )
En bouw ik aan mezelf.
Het is nu ook weer niet zo dat na kanker plots alles wauw is. Dat er onuitputtelijke energie en dankbaarheid is. Het leven blijft werken. 
En van het lot blijft niemand gespaard.
Zo kreeg ik een tweetal maanden geleden ook nog eens een miskraam te verwerken. Gelukkig wapent kanker je misschien wat tegen zulke dingen. Leer je van kanker dat boos zijn nutteloze energie is. Wel af en toe toe te laten maar niet om mee te blijven lopen. 

Om even positief af te sluiten, ik ging gisteren voor het eerst in bijna 2 jaar naar de kapper. Niet om te knippen maar om te kleuren. ( Weer die creativiteit die er even uit moet.)
En nuja, het was een avontuur... maar na kaal geweest te zijn kan ik er best om lachen. Het is maar haar ;) 
Dus als je ergens in Leuven een mega blond geval met lange jas ziet lopen, it is me 😎

1 opmerking:

  1. Hallo!!

    Fijn om nog iets over je te lezen!
    Jammer van je miskraam ... ik heb het ook meegemaakt maar ik had toen al twee kinderen, dat is anders.

    Ik heb uiteindelijk geen bestraling gehad maar mijn beide borsten zijn weg gehaald omdat er ook in de andere borst een verkalking ontdekt was die niet van de goeie soort was (dcis).
    Ik kreeg wel een onmiddellijke reconstructie met protheses (voor reconstructie met eigen weefsel kwam ik niet in aanmerking omdat ik zeer slank ben) dus ik heb nooit zonder gezeten :)

    Ik wil je nog eens bedanken voor je blog die ik zo veel herlezen heb, vaak gewoon om eens op te zoeken hoe iets bij jou was geweest of om te zien hoe jouw haar groeide (en dan te vergelijken met het mijne). Ik heb er echt ontzettend veel aan gehad.

    Veel groetjes en hou je goed! Saskia

    (ik kom nog zelden in Leuven - ik heb er ooit gestudeerd - maar als ik er ben, kijk ik rond :) )

    BeantwoordenVerwijderen