dinsdag 3 mei 2016

Eerste controle

Vandaag, precies één jaar geleden, werd ik geopereerd. Een sentinelklierprocedure en het plaatsen van de poortkatheter. 

Ondertussen is de poortkatheter er alweer uit. De eerste controles waren goed. Na het klinisch onderzoek kreeg ik nog een mammografie en een echo. 
Spannend was het wel, de arts bleef maar rond het litteken hangen met het echo ding. Ik lag daar een paar minuten en er werd niets gezegd en dan kan ik u verzekeren dat je weet wat stress en spanning is. 
Gelukkig doorbrak ze de stilte met: 'alles in orde, enkel nog wat vocht onder het litteken...'
De prof vroeg me of ik veel last had van de poortkatheter. Dat kon ik niet ontkennen, het onding zat meer in de weg dan dat het van nut was. Van de prof mocht hij er dan ook al uit. Dat kon al de dag na de consultatie, onverwacht snel maar beter zo. Aangenaam was het niet, onder plaatselijke verdoving sjorren en branden en snijden ze het ding van onder de spier uit. Na 2 dagen redelijk wat pijn is het nu al goed genezen. Met een fijn lijntje als litteken en het ding in een potje ben ik nu echt bij de laatste stap aanbeland. 
Kankervrij, geen pillen of implantaten meer. 



Oef. 
Ik ben weer gerust tot de volgende controle. (augustus)
Al is gerust misschien niet het woord want gerust ben ik voorlopig nog niet helemaal. Dat is iets dat met de tijd moet groeien. Alleen tijd kan tonen dat ik genezen ben. 

4 opmerkingen:

  1. Dag Jolien

    Ik ben blij voor jou!

    Ik heb ondertussen drie EC's achter de rug.

    Groetjes
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Saskia, hoe gaat het nu met je?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo!

    Hoe leuk, plots staat hier een berichtje voor mij! :)

    Ik heb 4 EC's gehad en 1 taxotere. Nog drie keer taxotere.
    Dan een borstsparende operatie en dan bestraling.
    Ben dus nog wel even bezig.

    Bij mij hadden ze ook eerst gezegd dat ik een onschuldig fibroadenoom had.

    Ik ben wel een stukje ouder dan jou (43).

    Heel veel groetjes
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag lieve dames,

    Wat een moedige strijd hebben jullie gevoerd, hou vol Saskia!
    Mijn mama heeft nu de eerste EC achter de rug!
    Ik denk aan jullie superdames!

    lieve groetjes,
    Sofie

    BeantwoordenVerwijderen